Tal com ja es va decretar, estem en estat d’alarma. Per què si ens diuen que es tracta d’un virus menys mortifer que la grip? Doncs perquè es tracta d’un virus molt contagiós (com ja vaig apuntar en aquest article) i per al qual aproximadament segons les darreres estadístiques un 2% de les persones contagiades requereix UCI, és a dir que molta gent alhora necessitarà uns serveis mèdics. Amb el confinament es preten reduir notablement el contacte entre les persones i per tant reduir la possibilitat de contagi per tal que els serveis mèdics tinguin temps d’anar assumint la cura de les persones que cauen malaltes i augmentar així la possibilitat de que els casos greus es recuperin de la malaltia.

Així doncs és provable que en funció del nombre de contagis els propers dies, aquest confinament inicial de 15 dies que permet seguir anant al lloc de treball es prolongui i que s’endureixi reduint fins i tot la possibilitat d’anar a treballar de manera presencial (ja que també és una font de contagi).

Us vull donar per tant algunes claus per al periode de confinament que ens poden ser útils tant per als adults com per als casos en que també hi ha nens:

CUIDAR LA SALUT EMOCIONAL

  • Dosificar la informació: no cal que estiguem tot el dia pendents de les darreres novetats o dades, ja que això pot afegir malestar i angoixa. Millor centrar el nostre pensament en allò que si que podem controlar, com organitzar els propers dies.
  • Rutines: són bones per a nosaltres, al nostre cervell li agraden i el tranquil·litzen, així que una bona idea pot ser preparar un horari per a tota la setmana amb les activitats que dureu a terme. No cal que sigui un horari estricte matemàtic, però si que organitzi de manera clara les franges de temps i a quines tasques les dedicarem. Això inclou afegir una franja per als infants en els quals facin tasques de tipus escolar (si els pares fan teletreball, pot coincidir una part de l’estona)
  • (Intra) Comunicació: poder explicar com ens sentim al respecte ens ajudarà a passar la situació, pot ser que sorgeixin emocions de por, angoixa, cansament emocional, frustració, etc. Emocions que poden augmentar el malestar personal, però també la relació entre les persones que estan confinades juntes. Poder comunicar i compartir com ens sentim, serà clau. També ajudar els infants a entendre la situació i a exterioritzar com se senten.
  • (Inter) Comunicació: mantenir el contacte amb les persones amb qui no ens podrem veure o trobar. Per als adults està normalitzat aquest contacte, ja que pràcticament tothom té mòbil, però cal tenir especial cura en els nens i nenes, acostumats a veure’s en persona cada dia amb els seus companys, si es pot, facilitar canals de comunicació entre ells o fer videoconferències.
  • Abraçades: El confinament és per reduir la velocitat de propagació del virus (i així no col·lapsar el sistema sanitari), però el virus ja és entre nosaltres i dins de la mateixa família és possible que si algun ho té la resta ja hi haguem estat exposats, per tant (mentre no ens diguin el contrari els experts) les persones confinades juntes ens podem abraçar. L’abraçada té propietats físiques i hormonals (demostrades i estudiades) que ajuden a reduir l’estrés i a millorar el benestar, a banda de que és molt agradable que ens abracin. Per tant abraceu-vos i abraceu els vostres fills.

PRESERVAR LA SALUT FÍSICA

  • Banys de sol: necessitem el sol per a viure, per a produir vitamines i ens ajuda a mantenir la salut. És important que almenys una hora al dia el sol ens toqui sense vidres entremig, per tant, abrigar-nos i sortir a estar al sol a la nostra, terrassa, jardí, balconet o asseguts davant la finestra (oberta, ja que ha de ser sense vidre pel mig)
  • Activitat física: Tenir prevista una estona al dia en la qual fer una activitat física estructurada, si es disposa de material a casa (bicicleta estàtica, elíptica, cinta per a córrer/caminar) que en l’horari hi hagi prevista una estona al dia per a que cadascú de la casa ho pugui fer servir. Seguir rutines d’exercicis (per internet hi ha tutorials de diversos tipus). Si hi ha infants molt reconamable que hi hagi una estona per a ballar.
  • Alimentació saludable: Ser a casa moltes hores seguides pot fer caure en el menjar qualsevol cosa en qualsevol moment, o alimentació brossa si ens quedem davant de la tele massa hores, per això les rutines i l’activitat ens ajudarà a reduir aquest tipus d’alimentació. Intentem centrar l’alimentació en els àpats establerts i mantenir-nos ocupats amb les rutines previstes.

Dependrà de nosaltres si vivim aquests dies a casa com si esitguessim en una presó o com si estiguéssim arrecerats al nostre niuet. I aquesta interpretació afectarà directament a com ens sentim i el nivell d’estrés.

Espero que totes aquestes recomanacions us puguin servir.

Si ho necessiteu, podeu demanar hora de visita via skype. I si teniu dubtes sobre algun tema, voleu consells, etc, recordeu que em podeu escriure i us aniré responent a mesura que pugui.

Cuidem-nos!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *